Τρίτη, 10 Οκτωβρίου 2017

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ

Προτάσεις για την αντιμετώπιση δυσκολιών που προκύπτουν
 λόγω διάσπασης της προσοχής


Τα παιδιά με το χαρακτηριστικό αυτό είναι πολλές φορές πιο ταλαντούχα και χαρισματικά από όσο δείχνουν. Είναι γεμάτα δημιουργικότητα, παιχνιδιάρικη διάθεση, αυθορμητισμό και κέφι. Είναι ανοιχτόκαρδα και τους αρέσει να βοηθούν. Μπορούν να γίνουν λύση και όχι πρόβλημα κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας.



Είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να έχουν άμεση οπτική επαφή με το δάσκαλο/α και τον πίνακα. Κάθονται λοιπόν σε θέση όπου, χωρίς να διαχωρίζονται από την υπόλοιπη τάξη, δεν έχουν στο οπτικό τους πεδίο τα υπόλοιπα παιδιά
Μακριά από πηγές θορύβων όπως ο διάδρομος, τα παράθυρα
Είναι καλό να κάθεται στο θρανίο με μαθητή/τρια οργανωμένο και με θετική συμπεριφορά
===================================
Αποφυγή των σύνθετων εντολών
Κεντρική ιδέα ή λέξεις κλειδιά για την προσφορά του νέου
Αξιοποίηση οπτικοακουστικού υλικού
Δίνουμε εξηγήσεις στεκόμενοι κοντά στον μαθητή/τρια, τον καθοδηγούμε σταθερά και διακριτικά
Διατηρούμε βλεμματική επαφή στη διάρκεια του μαθήματος. Μια ματιά, ένα νεύμα γνωστό και συγκεκριμένο μπορεί να επαναφέρει τον μαθητή/τρια από την ονειροπόληση (Μπορεί να είναι κάρτες διαφορετικού χρώματος ή φατσούλες συγκεκριμένες για κάθε συναίσθημα –ευχαριστημένος, λυπημένος- που θα αξιοποιηθούν και για όλη την τάξη)
Χρησιμοποιούμε εντονότερα χρώματα στον πίνακα για τις βασικές έννοιες, γιατί συνήθως είναι οπτικός περισσότερο παρά ακουστικός τύπος
Δίνουμε περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωση της εργασίας γιατί τον χρειάζεται
Επιβραβεύουμε την ακρίβεια κυρίως και όχι την ποσότητα της εργασίας
Αναθέτουμε υπευθυνότητες (π.χ. τακτοποίηση των μαρκαδόρων του πίνακα)
Ενημερώνουμε για τους στόχους που πρέπει να πετύχουν και αν τελικά τα κατάφεραν. Τονίζουμε την επιτυχία
Αποφεύγουμε τα τεστ που έχουν χρονικούς περιορισμούς. Όχι πολλές εργασίες στο σπίτι. Σπάζουμε τις εργασίες σε μικρότερα κομμάτια
=========================
Αναρτούμε σε εμφανές σημείο το ημερήσιο πρόγραμμα με μεγάλα γράμματα και διαφορετικό χρώμα το κάθε μάθημα και ένα χρώμα για τα διαλείμματα
Θα ήταν καλό (για τις μεγαλύτερες ίσως τάξεις) να υπάρχει κάπου ένας κατάλογος ή ένας πίνακας που να περιγράφει την πορεία διδασκαλίας ή της δραστηριότητας που γίνεται ώστε το παιδί να μπορεί να το χρησιμοποιεί ως σημείο αναφοράς όταν αποσπάται.
Οι κανόνες συμπεριφοράς στην τάξη πρέπει να είναι σαφείς και απλοί
Παραμένουμε ήρεμοι/ες, επαναλαμβάνουμε τον κανόνα συμπεριφοράς όποτε χρειάζεται αποφεύγοντας να έρθουμε σε αντιπαράθεση με τον μαθητή/τρια (μπορούμε να κάνουμε μια συμφωνία με τον μαθητή/τρια με τη μορφή «συμβολαίου»)
Ενισχύουμε τη μνήμη. Μνημονικές ασκήσεις που ενσωματώνουμε στη διδασκαλια όπως συνθηματικές κινήσεις, ομοιοκαταληξίες, σχεδιαγράμματα (εννοιολογικούς χάρτες)
Χρωματίζουμε τη φωνή μας. Ο χρωματισμός της γλώσσας κρατάει την προσοχή
Επαινούμε συγκεκριμένες συμπεριφορές π.χ. συγχαρητήρια που έγραψες σωστά την ορθογραφία αντί «μπράβο»
Αν τον βλέπουμε σε ανησυχία του αναθέτουμε ένα έργο π.χ. να μοιράσει τα τετράδια. Η κίνηση αυτή θα λειτουργήσει ως βαλβίδα αποσυμπίεσης
Επαναλαμβάνουμε συνέχεια τις οδηγίες και εντολές
Θέτουμε όρια και περιορισμούς γρήγορα και απλά. Δεν ωφελούν οι ατέρμονες συζητήσεις
========================
Συνήθως ο μαθητής/τρια που παρουσιάζει χαρακτηριστικά διάσπασης προσοχής απογοητεύεται εύκολα. Το άγχος, η πίεση, το στρες, η κούραση μπορεί να προκαλέσουν την αναστολή του αυτοελέγχου τους και να οδηγήσουν σε κακή συμπεριφορά.
Δεν παίρνουμε τη συμπεριφορά του μαθητή/τρια προσωπικά



Δεν υπάρχουν σχόλια: